Tuomas Laitisen väitöstutkimus ”How Audience Bodies Form” Teatterikorkeakoulussa perjantaina 24.10.2025 klo 12.

Eskus haluaa nostaa esille esitystaidetta käsittelevän väitöstilaisuuden:

Teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK) Tuomas Laitisen väitöstutkimus ”How Audience Bodies Form” tarkastetaan Teatterikorkeakoulussa perjantaina 24.10.2025 klo 12.

Vastaväittäjä:  Dr Adam Alston (PhD), Reader in Theatre and Performance at Goldsmiths College, University of London

Kustos: FT, dos. Hanna Järvinen, yliopistonlehtori Taideyliopisto, dosentti Turun yliopisto

Tilaisuuden kieli on englanti.

 

Ote väitöstutkimuksen tiivistelmästä:

”Tämä taiteellinen väitöstutkimus lähestyy taidetta teosten moninaisuuden sijaan esiin kutsuttujen kollektiivisten ruumiiden moninaisuutena. Se käsittelee tapaa, jolla kollektiiviset yleisöruumiit kokoontuvat suhteessa esitettyyn taiteeseen, sekä alisteisina sille että sen rikoskumppaneina. Kommentaarin keskeisenä käsitteenä esitellään yleisöruumis, joka muodostuu, kun yksittäiset ruumiit kokoontuvat tullakseen yleisöksi. Yleisöruumista kuvataan sen muodostumiseen vaadittavien edellytysten, sen elinkaaren mahdollistavien olosuhteiden sekä sen muotoutumista ohjaavien ja havaittavan olemassaolon astetta määrittävien muuttujien kautta. Yleisöruumiin yleismääritelmää käytetään taustana, josta tarkennetaan paikalliseen, Helsingin alueella viimeisen 30 vuoden aikana kehittyneeseen esitystaiteen lajityyppiin. Sopivan englanninkielisen termin puuttuessa esitystaiteen käännöksenä käytetään omatekoista uudissanaa beforemance art. Esitystaide on tutkimuksen taiteellinen viitekehys; se esitellään taidemuotona, jossa yleisöruumiin rikoskumppanuutta hyödynnetään keskeisenä taiteellisen työn materiaalina. Esitystaiteen väline esitys määritellään performanssin ja yleisöruumiin summaksi. Yleisöruumiin käsite ei aseta mitään taiteenlajia erityisasemaan, mutta tutkimuspraktiikassa esitystaiteen merkitys korostuu. Tämä johtaa poliittisiin johtopäätöksiin, jotka puolustavat esitystaiteelle ominaista lähestymistapaa, jossa yleisöruumiisiin suhtaudutaan kokeellisesti ja niiden osallisuus taiteen tapahtumiseen on paljaasti esillä.”

 

Tuomas Laitinen on Todellisuuden tutkimuskeskuksen (TTK) pitkäaikainen jäsen.

Teoksia TTK:ssa (joko omia tai osana työryhmää) mm. Helsinki by Night (2005, 2006), Konttallaan (2007), Luopuminen – retriittiesitys (2008), Etydi ikuisesta elämästä I – XII (2010), Platonin Pidot (2013), Platonin saareke (2015-2017), Taidevankila – toisenlaiset olosuhteet (2015, 2016), Postdigital (2018), Esityskioski / Puhtaus ja vaara – Purity and Damger, (2021) ja Yleisöruumis – Audience Body (2022).

 

Lisäksi Laitinen oli mukana perustamassa vuosina 2007 – 2017 julkaistua ESITYS -lehteä, jonka toimitusneuvostossa hän myös toimi.

 

Tuomas Laitinen: Audience Body (Zodiak, kuvaajana Rosaliina Elgland)

 

 

[EN]

The doctoral thesis ‘How Audience Bodies Form” by Drama Instructor (UAS) Tuomas Laitinen will be examined at the Theatre Academy on Friday 24 October 2025 at 12 noon.

 

Opponent:  Dr Adam Alston (PhD), reader in theatre and performance at Goldsmiths College, University of London

Custos: Hanna Järvinen (PhD), university lecturer at Uniarts Helsinki, title of docent from the University of Turku

The language of the event is English.

 

Excerpt from the abstract of the doctoral dissertation:

“This artistic doctoral research approaches art, not as a variety of artworks or performances, but as a variety of collective bodies that are summoned. It addresses the subordinate and complicit way collective audience bodies form in relation to artistic performances. The commentary introduces the concept of an audience body, emerging when individual bodies gather to become an audience. Audience bodies are described through preconditions that are needed for one to appear, conditions that contribute to its subsistence and variables that determine the primary qualities and the degree of actuality of that audience body. More specifically, the commentary addresses the local genre of esitystaide, developed especially in the Helsinki-area during the last 30 years. Neologism beforemance art is introduced due to a lack of an English equivalent. Esitystaide/beforemance art is the artistic context of this study and is presented as a genre of art, in which the complicity of audience bodies is a fundamental material of artistic creation. The Finnish word esitys, being the medium of the genre of esitystaide, is defined as the sum of a performance and an audience body. The theoretical approach towards audience bodies is presented as impartial with regard to different genres of art, but the practice of research favours esitystaide/beforemance art. This leads to political conclusions that defend the exposed complicity of and the experimental relation to audience bodies which are characteristic for this specific genre.”

 

 

Tuomas Laitinen is a long-term member of the Reality Research Center (RRC).

Works in RRC (either own or as part of a working group) e.g. Helsinki by Night (2005, 2006), Konttallaan (2007), Luopuminen – retriittiesitys (2008), Etydi ikuisesta elämästä I – XII (2010), Platonin Pidot (2013), Platonin saareke (2015-2017), Taidevankila – toisenlaiset olosuhteet (2015, 2016), Postdigital (2018), Esityskioski / Puhtaus ja vaara – Purity and Danger, (2021) and Yleisöruumis – Audience Body (2022).

 

In addition, Laitinen was involved in founding the ESITYS  Magazine, published from 2007 to 2017, and he also served on its editorial board.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Uutisia / tapahtumia

Tanssiesityksen kokeminen osallistuen

Muistan kiihkeän keskustelun opiskelukaverin kanssa SNDO:lla* 90-luvun alussa. Pohjimmiltaan hän väitti, että tanssiesityksellä on voima muuttaa jonkun elämää. Minä olin sitä mieltä,

Scroll to Top